Kawan Lama. Mujibur Mari

Sedang aku menonong nak jumpa kawan,lalu depan SOGO, tiba tiba terdengar orang laung, suara macam familiar. " Hero, awak tak kenal sama saya ka?"
Laaa, Kecik rupanya, warga asing yang aku kenal sewaktu bekerja di Nandos 4 tahun lepas,dia kerja di kopitiam sebelah. Depa ni 3 stooges, lagi dua nama Hasan & Saadon. Kecik kata Saadon dah kerja tempat lain, Hasan dah balik Bangladesh kahwin (dah kaya la kot agaknya).
Nak cerita dengan korang, depa ni kerja tak payah cakap la, lepas subuh sampai mall tutup, aku pun tak rasa aku boleh kerja kuat mcm tu. Adat dunia hari ini, di mana ada gula di situ ada semut. Mereka manusia biasa seperti kita, membanting tulang mencari rezeki untuk diri sendiri dan orang tersayang. Tak usah kita merasa tinggi diri dan angkuh atas nikmat yang Tuhan beri, hari ini kita diberi negara yang makmur untuk didiami, esok lusa belum tahu lagi.
Di sisi Tuhan, bukanlah passport atau kewarganegaraan mana yang kita miliki menjadi penentu syurga atau neraka,tetapi perbuatan kita selama di atas muka bumi ni. Jadi apalah salahnya kita hormat-menghormati atas nama manusia. Bukankah kita selalu menggelar diri sendiri bangsa timur yang beradab sopan?.
Memang betul, ada warga asing yang menyamun, kacau anak dara orang, kurang ajar dan biadap. Tapi jangan lupa orang kita pun bukan malaikat semuanya, tak kurang ada juga yang berperangai demikian. Yang kita benci adalah perlakuan yang buruk tidak kira siapa sekalipun yang melakukannya. Prinsip kita mudah,kita semua yang mendiami tanah air ini terikat dengan undang-undang yang sama. Itulah yang aku pelajari selama bertahun di bumi Australia, sesiapa sahaja bebas tinggal, bebas berjalan, bebas bekerja di situ asalkan patuh pada undang-undang setempat. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.
P/S: Awak mau kepal sema seya ka? Seya promis itu kasiyih sayiang seya kasi
0 Responses

Post a Comment

abcs