Transportasi

Sudah tiba masanya kerajaan pusat, negeri mahupun tempatan memberi tumpuan yang lebih serius kepada pembangunan pengangkutan awam.
Terlalu pahit untuk ditelan bila aku mulai menyedari ramai pesakit yang menghidap penyakit kronik tidak dapat mengunjungi hospital atau klinik untuk rawatan, atas alasan yang sama, “makcik takdak kenderaan, tambang teksi pun dah memakan RM20 untuk dua hala”. Kalau ada pun ke hospital, sama ada dengan ambulans tika sakit sudah mengancam, atau menumpang belas ihsan, jiran dan sanak saudara.
Bangunkanlah pengangkutan awam supaya tiada lagi alasan “saya tiada kenderaan untuk ke klinik mendapatkan rawatan”, tiada lagi alasan “saya tak bekerja sebab motor tak ada”, tiada lagi alasan “biarpun sesak saya tetap naik kereta sebab public transport kita masih teruk”.
Hentikanlah pemberian BR1M yang membabi buta, binakan prasarana yang membantu rakyat serata-rata.
Paling penting, ingatlah di minda dan fikiran wahai para Khalifahku,
Rakyat Malaysia bukan semuanya tinggal di Lembah Klang, janganlah lupa pada empat perlima rakyat yang masih menanti bila agaknya kawasan mereka akan merasa menaiki bas yang teratur masanya, yang boleh membawa mereka ke mana-mana tanpa perlu bergantung pada sesiapa.
0 Responses

Post a Comment

abcs